Mám ráda techniku brainstormingu TŘESK = Porozumění novým nápadům prostřednictvím brainstormingových otázek.
Používá se hlavně na začátku nápadu a spočívá v tom, že se snažíte najít co nejvíce otázek k danému problému, situaci, výzvě.
Nejprve si je zapisujte a až potom hledejte odpovědi.
Představte si tuto techniku jako třeba dobrého kamaráda, který se dovyptává na všechno, co by se u daného nápadu mohlo objevit. Nebo si představte sebe, co byste třeba chtěli znát u konkurence.
Cílem jsou OTÁZKY – základní i provokativní, obecné, ale mnohem lépe konkrétní a i ty, co jdou co nejvíce dopodrobna.
Odpovědi až potom:-).
Příklad 1:
Cíl – vlastní firma:
O jaký konkrétní druh podnikání se jedná?
Jak přesně to vydělá peníze?
Jaké produkty/služby budeš prodávat?
Existuje na trhu už něco takového?
Proč si tě lidé mají najmout nebo koupit od tebe místo někoho jiného?
Co všechno musíš udělat, než začneš?
Jaké dovednosti, které k tomu budeš potřebovat, se musíš naučit?
Příklad 2:
Potenciální nová aplikace
První položené otázky bývají poměrně přímočaré. Představte si například firmu, která diskutuje o vývoji nové aplikace.
Komu je určena tato aplikace?
Jaké jsou zamýšlené funkce aplikace?
Kde budeme vyrábět aplikaci?
Kdy chceme, aby aplikace přišla na trh?
Proč je to správný čas pro tuto konkrétní novou aplikaci?
Jak budeme strukturovat návrh a výrobní proces tak, aby splňoval naše cíle?
Kdo bude poskytovat technickou podporu pro aplikaci, až bude hotová?
Jaká bude naše zisková marže?
Kde budeme inzerovat?
Kdy zahájíme proces návrhu aplikace?
Proč by někdo chtěl tuto aplikaci?
Jak budeme provádět výzkum, zda vůbec existuje trh pro tuto aplikaci?
Atd.
Ale tímto to nekončí. Je možné vybrat klíčová slova a dál pokračovat, například slovo mobilní.
Využít můžete i přiloženou hvězdu (nebo využít myšlenkovou mapu – jednotlivé větve = daná zájmena), kde jsou nastavena základní tázací zájmena, tj.:
Kdo je typickým zákazníkem mobilních zařízeních, která jsou na prvních místech v prodeji?
Co hledají zákazníci mobilních aplikací při vyhledávání online?
Kde jsou zákazníci, když vyhledávají na svých chytrých telefonech mobilní aplikace?
Kdy nejvíce zákazníci kupují mobilní aplikace?
Proč v tomto případě volit mobilní aplikaci a ne jiný systém?
Jak bychom mohli přilákat naše zákazníky na mobilní platformu?
Znáte tuto techniku? Používáte ji?
Kde byste ji mohli nejvíce využít?
Chcete si vyzkoušet brainstorming TŘESK ve skupině? Přidejte se SEM.
Tip na další zajímavý brainstorming najdete ZDE.
Autorka Jitka Štádlerová – lektorka, mentorka osobního rozvoje, jejíž Korálky dní jsou pro všechny, kteří si chtějí užívat každodenní radosti a také si je zaznamenávat, například do Deníku radosti, úspěchů a vděčnosti. Organizátorka akce pro všechny milovníky papíru Meet Papír.